W Polsce znajduje się piętnaście czynnych, wspaniałych latarni morskich, które co roku tłumnie są odwiedzane przez turystów wypoczywających nad Bałtykiem.
W Polsce znajduje się piętnaście czynnych, wspaniałych latarni morskich, które co roku tłumnie są odwiedzane przez turystów wypoczywających nad Bałtykiem. Pomimo tego, że dzisiaj wykorzystywane są doskonałe urządzenia do nawigacji, które pozwalają załodze na niezwykle precyzyjne oznaczenie miejsca, w którym się znajduje statek, to jednak w dalszym ciągu latarnie morskie są bardzo potrzebne. Ponadto warto podkreślić, że w dzisiejszych czasach latarnie morskie nie funkcjonują tylko i wyłącznie jako atrakcja turystyczna. Na terenie Europy pierwsze latarnie morskie zostały wzniesione przez Rzymian w Doker oraz Boulogne-sur-Mer. Natomiast nad Bałtykiem już od X wieku drogę statkom wskazywały słowiańskie ognie na wyspie Wolin.
Najwyższą latarnią w Europie jest latarnia znajdująca się w Świnoujściu, która może poszczycić się 68 metrami wysokości. Każdy, kto chce dojść do górnej galerii latarni musi pokonać 300 niezwykle krętych schodów. Oprócz tego, że świnoujska latarnia jest najwyższa, jest także jedną z najstarszych tego typu budowli w naszym kraju. Warto pamiętać także o tym, że jest to jedyna latarnia w kraju, która oprócz białego światła, emituje także światło czerwone, które jest skierowane na południe i służy statkom płynącym wzdłuż Odry. Kolejną latarnią jest niewielka i niedostępna dla zwiedzających latarnia morska w Kikucie, która pomimo swoich niewielkich rozmiarów (15 m) ma światło znajdujące się na rekordowej wysokości z racji tego, że usytuowana jest na wzgórzu. W Niechorzu znajduje się latarnia morska wybudowana w 1866 roku, która po II wojnie światowej została gruntownie wyremontowana. Dzisiaj sama latarnia wraz z towarzyszącą jest zabudową i grodem znajduje się na liście zabytków kultury narodowej.
Kolejna latarnia morska o wysokości 26 metrów znajduje się w Kołobrzegu. Wejście do znajdującego się tutaj portu było już w XVII wieku oznakowane światłami latarni. Prawdziwa latarnia zbudowana została w 1899 roku, jednak w 1945 roku została przez Niemców wysadzona w powietrze. Po zdobyciu Kołobrzegu, nieopodal zgliszczy latarni dokonano symbolicznej ceremonii zaślubin polskiego żołnierza z Bałtykiem.
W miejscowości Gąski znajduje się latarnia o wysokości 49,8 metra. Pomimo tego, że jej mury osiągnęły rekordową grubość, wielokrotnie pękały, wymagając tym samym gruntownych napraw, które miały zapobiec jej zawaleniu. Po ostatnim remoncie, jaki miał miejsce, latarnia ta została wpisana do rejestru zabytków. Warto pamiętać o tym, że latarnia ta ma wręcz "podręcznikowy" układ trzech podstawowych elementów, czyli latarnę, w której znajduje urządzenie optyczno-świetlne, a także wieże oraz podstawę.
Parę latarni najdalej odsuniętych od Bałtyku stanowią budowle w Stilo i Czołpinie, w obu przypadkach odległość od morza sięga aż kilometra. Latarnia w Stilo jest najbardziej kolorową: czerwono-biało-czarną latarnią w Polsce. Latarnia znajdująca się w Czołpinie położona jest na terenie Słowińskiego Parku Narodowego pomiędzy dwoma jeziorami. Latarnia ta mrugając wysyła w przestrzeń literę "N" alfabetu Morse`a. Kolejna latarnia znajduje się na Helu i została ona zbudowana w przeciągu zaledwie 7 miesięcy. Przy dobrej pogodzie rozciąga się z niej widok na całe Trójmiasto. W Krynicy Morskiej znajduje się latarnia o wysokości 27 m, która została wysadzona w powietrze podczas II Wojny Światowej i ponownie została odbudowana w 1951 roku. Pozostałe latarnie znajdują się w takich miejscowościach, jak: Jastarnia, Rozewie, Ustka, Darłówko oraz w Jarosławcu.
Data publikacji: 2009-07-13 | Liczba wyświetleń: 5737